Innan felsökning - kontrollera detta!

Felsökningen nedan förutsätter att batteribackupen är rätt dimensionerad. Mät upp strömmen om det finns misstankar om att enheten är belastad med mer än 80% av batteribackupens kapacitet.

PRO1 not om indikering vid laddning av batterier

Under laddning av batterier, stänger moderkortet av laddningen av batterierna var 10:e sekund för att göra ett batteritest. (läs mer om detta under fliken snabbt orange) Detta medför att belastningen av nätaggregatet minskar kraftigt under en kort stund. En del nätaggregat har en strömstyrd fläkt. När belastningen minskar under en kort stund, kommer fläktens hastighet att minska i samma takt. Detta kan medföra en underlig minskning av fläktljudet från batteribackupen var 10:e sekund och spänning kan flämta till, framförallt vid hög belastning.

Sabotagekontakt - felsökning

  1. Koppla ifrån inkommande sabotagekontakt/er till moderkortet och bygla dem. Äldre moderkort har ibland en ingång för sabotage i stället för två.

  2. Om enheten slutar larma för sabotage efter bygling av Tamper-ingångarna. Kontrollera att du får slutning på kablaget från brytarna. Om inte, kontrollera kabeln och brytarna, eventuellt, byt brytare och kabel.

  3. Fortsätter batteribackupen att larma efter bygling av Tamper ingångar? Om ja: Då kan lysdioden vara felvänd eller defekt. Fortsatt felsökning för långsamt rött och långsamt orange.

  4. Om inget av ovanstående avhjälper problemet. Kontakta support för byte av moderkort.

Sabotagekontakt - felsökning PRO1

  1. Koppla ifrån inkommande sabotagekontakt/er till moderkortet och bygla dem. Äldre moderkort har ibland en ingång för sabotage i stället för två.

  2. Om enheten slutar larma för sabotage efter bygling av Tamper-ingångarna. Kontrollera att du får slutning på kablaget från brytarna. Om inte, kontrollera kabeln och brytarna, eventuellt, byt brytare och kabel.

  3. Fortsätter batteribackupen att larma efter bygling av Tamper ingångar? Om ja: Då kan lysdioden vara felvänd eller defekt. Fortsatt felsökning för långsamt rött och långsamt orange.

  4. Om inget av ovanstående avhjälper problemet. Kontakta support för byte av moderkort.

Figur 1. PRO1 - ingångar för sabotagekontakt
PRO1 - ingångar för sabotagekontakt

Nyare kort med två ingångar, till vänster. Äldre kort med en ingång, till höger.



Nätavbrottslarm - felsökning

  1. Kontrollera att inkommande FAS är ca220v-240V och ca 50Hz.  

  2. Kontrollera säkring för inkommande fas på moderkortet. Säkringen är monterad bredvid inkommande FAS på säkringsplats F6. Som standard är säkringen Keramisk T2.5 i enheter upp till 24V 10A. T4.0 i enheter som är större än 24V 15A. Det går att montera en mindre säkring än 2.5A/4.0A, men inte större.

  3. Om batteribackupen fortsätter larma snabbt grönt: Mät utgående lastspänning. Om utgående spänning är över 27,00V, då kan lysdioden vara felvänd eller defekt. Fortsätt felsökning av snabbt rött och felsökning av snabbt orange.

  4. Om ovan felsökning inte skulle ge resultat, kontakta support för byte av moderkort.

Låg batterispänning - felsökning

Fast orange är inte ett fel utan information. Likriktaren informerar att spänningen över batterierna är låg. Batterispänningen kan vara låg om batteribackupen går i batteridrift, eller om batteribackupen nyligen varit i batteridrift. Som standard skall kretskortet larma för låg batterispänning vid 24,00 V eller lägre. Detta värde går att justera via kommunikationen, förutsatt att underordnat system stödjer detta.

  1. Kontrollera att spänningen över last och batteri inte skiljer sig mer än 0.5v och att spänningen ökar med minst 0.02v inom 3 minuter.

  2. Byt ut batteribackupen om detta inte sker.

  1. Fast orange skall återgå till fast grönt inom 72 timmar.

  2. Byt ut batteribackupen om detta inte sker.

Åldrade batteri - felsökning

Viktigt

kontrollera att det inte finns någon distans mellan batteripolerna och ringkabelskorna/honstiften.

Batterier och kablage skall ordentligt åtdragna. Det får inte vara brickor mellan polerna och ringskorna. Detta kommer troligen generera ett felaktigt batterifelslarm vid installation eller senare.

  1. Är rätt storlek på batterier installerade? I Milletekniks batteribackuper är batteritestet anpassat efter kapslingstypen. Om mindre batterier är installerade än det som är tänkt i den aktuella kapslingstypen, kommer larmet åldrat batteri att presenteras tidigare än det är tänkt. Det är kapslingen som avgör vilka effektmotstånd som är installerade. Effektmotstånden avgör viken belastning batterierna skall få vid högströmsbelastningstestet. (Inställd batterikapacitet påverkar inte de oranga larmen eller något larm på panelen alls).

  2. Kontrollera att det inte finns någon korrosion mellan kontaktytorna. Om det finns korrosion, behöver kontaktytorna rengöras.

  3. Gör en batterikontroll, se Kontroll av batteri och batteriladdning.

Batteritestet kan generera larmet Åldrat batteri:PRO 1

48 timmar efter uppstart/omstart gör batteribackupen en högströmsbelastning av batterierna.

Därefter görs högströmsbelastning av batterierna veckovis (7 dagar).

Om batterispänningen sjunker under gränsvärdet för åldrat batteri vid batteritestet, kommer batteribackupen larma för Åldrat batteri.

Batteritest görs även om det inte finns några batterier installerade.

Exempel: Säg att ni har startat upp batteribackupen utan batterier.

Batteribackupen larmar för frånkopplade batteri/cellkortslutning = Snabbt orange.

Batteribackupen står utan batterier i över 48 timmar.

Batteribackupen gör sitt batteritest 48 timmar från uppstart, vilket kommer visa ett negativt resultat, som triggar larmet Åldrat batteri = Långsamt orange.

Batteribackupen fortsätter blinka snabbt orange, eftersom snabbt orange har högre prioritet är långsamt orange.

Ni installerar nya batterier och batteribackupen slutar blinka snabbt orange och visar det nästa prioriterade larmet på listan. Vilket är långsamt orange = Åldrat batteri.

För att återställa larmet åldrat batteri, kan man antingen vänta upp till 72 timmar, eller göra en mjukvarureset genom att ställa dipswitch 8 i ON – OFF – ON. Mjukvarureseten kommer inte bryta spänning till lasten.

Kontroll av batteri och batteriladdning

Testet kräver en multimeter med minst två decimaler (00,01) och inkopplad last.

  1. Batteribackupen skall vara i drift.

  2. Mät över batteripolerna på 24V sidan. Spänningen skall vara mellan 27,00 V – 27,50 V

  3. Mät varje batteri var för sig. Fortfarande i drift. Spänningen skall inte skilja mer än 0,5V. Exempel: 13,75 och 13,50 är godkänt. Medan 13,30 och 13,90 är underkänt.

  4. Bryt inkommande elnät och vänta i ca 2 minuter.

  5. Inom 2 minuter skall spänningen ha sjunkit till 24,00 V – 27,00 V beroende på storlek på batteri och last. Spänningen skall stanna av efter ca 5 minuters batteridrift och öka med 0,01 V - 0,10 V. Exempel: Spänningen sjunker till 25,30v och ökar till 25,35v. Vilket är Godkänt. Detta kallas att batterierna stabiliseras. Exempel 2: Batterispänningen fortsätter sjunka utan att stanna i spänning = Underkänt. Byt batterier.

  6. Mät spänning över varje batteri var för sig. Fortfarande i batteridrift. Spänningen skall inte skilja mer än 0.5 V. Byt batterier annars.

  7. Mät skillnaden mellan batterispänning och lastspänning i batteridrift. Skillnaden skall inte vara mer än 1,00 V Om skillnaden är mer än 1,00 V, kan det betyda kallödning på moderkortet eller att kablage har inte blivit klämt ordentligt. Byt ut batteribackupen. Detta är ett väldigt ovanligt problem.

Bortkopplat batteri, cellkortslutning - felsökning

Batteritestet som batteribackupen gör som kan trigga larmet frånkopplat batteri (snabbt orange) görs var 10 sekund i nätdrift. När testet utförs, kopplar moderkortet in lasten direkt över batterierna en väldigt kort stund och mäter hur mycket batterispänningen sjunker. Om batterispänningen sjunker under gränsvärdet, triggas larmet frånkopplat batteri / snabbt orange.

  1. Var noga ock kontrollera att det inte finns någon distans mellan batteripolerna och ringskorna/honstiften. Batterier och kablage skall vara kloss-an. Detta är superviktigt!

    Exempel: Det får inte vara brickor mellan polerna och ringskorna. Detta kommer troligen generera ett felaktigt batterifelslarm. Kanske inte vid installation, men vid ett senare tillfälle.

  2. Är rätt storlek på batterier installerade? I Milletekniks batteribackuper är batteritestet anpassat efter kapslingstypen. Om mindre batterier är installerade än det som är tänkt i den aktuella kapslingstypen, finns det risk för att enheten falsklarmar för frånkopplade batteri.

  3. Kontrollera att det inte finns någon korrosion mellan kontaktytorna. Om det finns korrosion. Ta bort korrision med en stålborste.

  4. Gör en batterikontroll.

  5. PRO1: Om ovanstående inte avhjälper problemet och firmwaren på moderkortet är äldre än 4.33.4. kan felet avhjälpas med en firmwareuppdatering. Eftersom firmware 4.33.4 har ett sänkt larmgränsvärde för larmet: Fast amber indication = Disconnected batteries / battery cell shortage. a.       Om det ”bara” är en enhet som falsklarmar för frånkopplade batterier, är det rekommenderat att byta moderkort i stället för att göra en firmwareuppdatering. b. Om det är flera enheter som falsklarmar, skulle man kunna börja med att göra en firmwareuppdatering. Alla moderkort som heter TEQ-COM PRO, kan uppdateras med en firmwareuppdatering. Kontakta supporten för mer information.

Över- eller underspänning - felsökning

Laddarfel betyder att batteribackupen har kommit fram till att nätaggregatet/ AC/DC omvandlaren är defekt.

Larmet kan enbart triggas i nätdrift och om systemspänningen är under 26,7 V och står stilla eller sjunker. Eller över 27,8 V (överspänning) Larmet kommer inte triggas om spänningen är under 26.7 V och ökar i spänning. Om spänningen är över 27,8 V kommer laddningen av batterierna att stängas av.

  1. Om dioden i locket blinkar långsamt rött när locket är öppet och lyser fast rött när locket är stängt. Då är lysdioden felvänd och behöver vändas.

  2. Mät spänningen direkt från nätaggregatet. a.    Om spänningen är under 27,00 V eller över 27,50 V och larmar fast rött, byt nätaggregat. b.   Om spänningen är mellan 27,00 – 27,50v och larmar fast rött. Byt moderkort

Batteribackuper_PRO1.png

Låg systemspänning - felsökning

Larmet triggas om spänningen är under 24,00 V i nätdrift. (Larmet skall inte triggas i batteridrift).

Larmet kan triggas efter strömavbrott och när batteribackupen inte har laddat upp batterierna över 24,00 V.

  1. Om dioden i locket blinkar långsamt rött när locket är öppet och lyser fast rött när locket är stängt, då är lysdioden felvänd och behöver vändas.

  2. Kontrollera att spänningen ökar över batterierna. Om spänningen står stilla eller sjunker. Gå till felsökningen för Över- eller underspänning - felsökning och följ instruktionen.

Utlöst lastsäkringsfel, säkringsfel - felsökning: PRO1

Snabbt rött är larm för säkringsfel. Både lastsäkringar och batterisäkringar. Larmet kan triggas om en eller fler säkringar fallerar på moderkortet. (dock ej säkring för inkommande FAS).

Någon av ingångarna JU2, J15 och J13 larmar.

  • JU2(NO, Normally Open) Detta är en trepinnskontakt. Om en av ytterbenen jordas/kortsluts mot mittenbenet, kommer detta generera larm. JU2 är oftast kopplad till automatsäkringen som seriekopplar batterierna och även de automatsäkringar som återfinns i en del batteriboxar.

  • J15 (NC, Normally Closed) Detta är en tvåpinnskontakt. Som ibland är kopplad till automatsäkringar till lasten eller lastfördelningskort. På enheter som är tillverkade under 2022 eller senare, är den här kontakten byglad med en jumper/kortslutningsbygel.

  • J13 (5v hög/låg signal) kontakten kan enbart användas till kretskort med likadan kontakt. Dessa kontakter återfinns på tillvalskort som 5 output module eller 10 output module.

pro1JU.png
  1. Kontrollera att alla säkringar är hela och tillslagna.

  2. Koppla ifrån JU2 (som är Normally Open). a. Om enheten börjar lyser grönt. Kontrollera automatsäkringarna vid batterierna. b. Ohm mät kontakten som kopplas in till moderkortet. Kontakten skall vara öppen.

  3. Koppla ifrån J13 (Kontakten finns inte på alla kretskort och den är inte alltid inkopplad) Om enheten börjar lyser grönt = kontrollera att larmet från säkringskortet/n fungerar. kontrollera larmet från säkringskortet genom att Ohm mät på reläutgången på säkringskortet före och efter att en säkring kopplat ifrån. Reläutgången skall växla vid säkringsfel. Om säkringskortet reläutgång inte växlar = Byt ut säkringskortet.

  4. Koppla ifrån eventuell kontakt från J15 och se till att J15 blir byglad.

    Om batteribackuen börjar lysa grönt. Kontrollera att larmet från säkringskortet/n är Normally Closed. kontrollera larmet från säkringskortet genom att Ohm mät på reläutgången från säkringskortet före och efter att en säkring kopplat ifrån. Om säkringskortet reläutgång inte växlar = Byt ut säkringskortet.

Tips

Ibland har kontakterna på stiftingångarna JU2 och J15 lossnat i transporten eller vid installation. När kontakterna monteras tillbaka kan de ha bytt plats. Detta kommer trigga larmet säkringsfel. Prova att växla på kontakterna JU2 och J15. Efter åtgärden. Kontrollera att batteribackupen larmar för säkringsfel när en säkring bryts.

Tips

Om den gröna lysdioden i panelen är defekt, är larmet egentligen snabbt orange. Om ovanstående tester inte fungera. Prova felsökning för Bortkopplat batteri, cellkortslutning - felsökning.

Om översättning av detta dokument

Bruksanvisning och andra dokument är i originalspråk på Svenska. Andra språk kan vara maskinöversatta och/eller ej granskade, fel kan förekomma.