ECO strömförsörjning med batteribackup

Figur 1. ECO 24V 1A Mini
ECO 24V 1A Mini

ECO 24V 1A Mini levereras med 230 V nätkabel monterad.



Namn, artikelnummer och e-nummer

Namn

Artikelnummer

E-nummer

ECO 24V 1A Mini

MI01C10324P010B01

Kommer

Support ECO

När får jag nätbortfallslarm?

Larm för funktionsfel som t.ex nätbortfallslarm sker när spänningen sjunkit till 26,5V (24V system) alt 13,15V (12V system).

Hur får jag larmet Låg batterispänning? Jag har kopplat bort batterierna men jag får inget larm?

Låg batterispänning är när systemspänningen sjunker under 24,5V i batteridrift. För att kortet skall larma för låg batterispänning krävs att JU2 är byglad. JU2 är INTE byglad som standard.

Hur mycket last klarar enheten av?

Medelströmsförbrukningen får ej överstiga 80 % av nätaggregatets specificaktion. t.ex. 0,8 A av 1A.

Vilka batterier kan jag ha i enheten?

ECO 24 V 1A Mini kan ha 1,2Ah. Antalet batterier(och last) avgör hur länge backupen kan ge ström. Blanda inte nya och gamla batterier.

Se produktblad för kompatibla batterier.

Kan enheten monteras i 19” rack? Enheten kan inte monteras i 19” rack.

Batteribyte

Varning

Viktiga saker att tänka på:

Var försiktig med strömförande batteripoler. Risk för kortslutning!

Använd endast rätt typ av batterier. Se produktblad eller i manualen.

Lämna uttjänta batterier till kommunal batteriinsamling/miljöstation eller leverantör.

Följ dessa steg för att byta batterierna i enheten:

Förberedelser:

  • Kontrollera att enheten fungerar korrekt.

  • Säkerställ att du har rätt batterier. Se produktblad eller enhetens manual för information om kompatibla batterier.

  • Koppla om möjligt ifrån nätspänningen.

Steg 1: Demontering av gamla batterier:

  1. Koppla ifrån batterierna genom att ta bort batterisäkring.

  2. Lossa batterikablarna från batteripolerna. Var noga med att notera hur kablarna är monterade för korrekt återanslutning.

  3. Lossa buntbandet över batterierna.

  4. Ta ut de gamla batterierna.

Steg 2: Installation av nya batterier:

  1. Sätt i de nya batterierna, ett i taget. Se till att de installeras på samma sätt som de gamla batterierna (se manualen).

  2. Anslut batterikablarna på samma sätt som de var monterade på de gamla batterierna. Var försiktig och undvik kortslutning. Sätt tillbaka batterisäkring.

  3. Slå till nätspänningen om den var frånslagen. Systemet startar upp och går in i driftsläge (lysdioden på skåpsfront lyser grönt).

  4. Vänta en stund och slå sedan kortvarigt ifrån nätspänningen. Enheten ska nu drivas av batterierna.

Tips

Tips: Om du är osäker på hur du byter batterierna, kontakta en behörig tekniker. Du kan läsa mer om batterier och batteribyte i enhetens manual. Har du frågor om batteribyte, kontakta support: support@milleteknik.se

Support och reklamationshantering

Vår eftermarknadsavdelning hanterar support, garantiärende och felköp. Milleteknik ger support under produktens livslängd, dock som längst 10 år efter inköpsdatum. Kostnader för support tillkommer efter det att garantitiden har löpt ut. Innan en köpt produkt återsänds till Milleteknik skall måste ett den få ett ärendenummer. Produkter som har sänts till Milleteknik utan ärendenummer returneras och avsändaren debiteras en hanteringsavgift. Reklamationer av produkter som är köpta via en distributör hanteras av distributören. Kontakta support om du har några frågor.

Vid misstänkt felaktig vara fakturerar Milleteknik de reservdelar som skickas till kund. Milleteknik undersöker och avgör om den aktuella produkten faller under garanti och krediterar därefter varan när utbytt kretskort och eller nätaggregat returnerats till Milleteknik. Retur skall vara Milleteknik tillhanda inom 30 dagar annars avslutas reklamationsärendet och kreditfaktura erhåller därmed ej.

Support

Behöver du hjälp med installation eller inkoppling?

Du hittar svar på många frågor på: www.milleteknik.se/support

Telefon: 031- 340 02 30, e-post: support@milleteknik.se.

Support har öppet: måndag-torsdag 08:00-16:00, fredagar 08:00-15:00. Stängt 11:30-13:15.

Reservdelar

Kontakta support för frågor om reservdelar.

Support efter garantitiden

Milleteknik ger support under produktens livslängd, dock som längst 10 år efter inköpsdatum. Byte till likvärdig produkt kan förekomma om tillverkare bedömer att reparation inte är möjlig. Kostnader för support tillkommer efter det att garantitiden har gått ut.

Frågor om produkters prestanda?

Telefon till försäljning: 031- 340 02 30, e-post: sales@milleteknik.se

Om översättning av detta dokument

Bruksanvisning och andra dokument är i originalspråk på Svenska. Andra språk kan vara maskinöversatta och/eller ej granskade, fel kan förekomma.